måndag 8 april 2013

Förlossningen

Håller på att prata om förlossningen med några nu. Och det finns ju så mycket sätt att föda på! Men en grej jag kommer att göra är att bo i duschen. Duschen har varit min bästa vän under "ibs" tiden. Om det inte funnits en dusch hade jag fan avlidit haha. Många säger att vetekudden var mycket till hjälp men har aldrig känt att det hjälper mig så det blir duschen som smärtlindring. Sen då det är dags att krysta fram bebis så kommer det bli födandes på knäna. Om det blir som jag vill dvs.

Ingen epidural. Bara lustgas + dusch. Hoppas det blir så ;)

Men om jag klarat av mina smärtor som kom och gick under fleeeera års tid, så kan jag fan klara av förlossningen :D och GUD vad jag längtar!!! vilken upplevelse.

4 kommentarer:

  1. Jag har en dotter på 2år nu och väntar nu andra barnet. Jag klarade mig på bara lustgas under förlossningen, och vetekuddarna hjälper faktiskt ;), det var jätte skönt att ha värme på ryggen och framtill. Jag duschade inte så jätte länge då det var jobbigt att sitta på en stol medans värkarna kom.

    // T

    SvaraRadera
  2. Du har bra inställning :) barnmorskan kommer skriva lite om hur du vill ha din förlossning som dom på fl kan läsa igenom lite snabbt medans du är påväg in :) jag valde också bara lustgas och massage eller dusch men eftersom jag aldrig varit med om en förlossning så sa jag att ryggbedövning var ett alternativ om jag verkligen, verkligen, verkligen har ont men tror knappast jag kommer behöva det :) tur vi är van vid magsmärtor, det här kommer vi klara galant ;)

    SvaraRadera
  3. Innan förlossningen hade jag inga rädslor men hade bestämt mig för att ta både epidural och lustgas, när jag väl var där blev det först en dusch och sen lustgas från början. Men jag kände på en gång att det inte hjälpte mig ett dugg så valde att inte ta något alls. Att få träffa och hålla i våran skatt var nog drivkraft för mig och det gick hur bra som helst utan bedövning/hjälpmedel. Jag är fortfarande glad idag att jag klarade mig igenom det utan "hjälp". Att ha planer och fundera om förlossningen är jättebra så att man vet vad man ha för alternativ, även fast man har bestämt sig för något så blir det oftast inte så. :) Du kommer vara med om något så häftigt och mäktigt som det inte riktigt går att sätta de exakta orden på, helt fantastiskt är det när man får se bebisen för första gången ligga där i din famn. En sån lycka och kärlek :) Jag tror att allt kommer falla på plats och gå hur bra som helst när den dagen kommer för dig :) grattis till den bästa gåvan i livet som man kan få! :)

    /P

    SvaraRadera
  4. Kan du inte gå igenom dina sminkritualer? Vill verkligen se hur du får till de där magiska ögonen ;)

    SvaraRadera