måndag 29 juli 2013

Förlossningsberättelse

01.30 - Då började mina värkar. Och jo, det är som alla säger. Man känner skillnad på förvärkar och värkar ;) Kicken frågade om nåt var på G men jag vågade ej svara på det för var så rädd att det var ännu ett falskt alarm. Klockade värkarna och dom kom var 6-7e minut. Kändes som en kraftigare mensvärk.

03.00 - Vaknade av att värkarna gjorde ondare. Försökte somna om men det gick inte. Pendlade mellan sängen och soffan för jag visste inte vad jag skulle göra.

04.30 - Ringer förlossningen och dom säger att vi får komma in. Säger att jag ska försöka härda ut lite till.

05.00 - Ringer förlossningen igen och säger att NU kommer vi in haha. Det gick fan inte att härda ut värkarna vill jag lova ;) Bilresan dit som tog typ 3 minuter var rätt hemsk. Dör lite då jag tänker på att vi kunde ha fått fara till sollefteå. Vilken mardröm det hade varit i det tillståndet.

05.30 - Hoppade in i duschen och sprutade hett vatten på magen. Kicken hade nån annan sorts duschslang som han riktade mot min rygg. Väldigt skönt. Dock så blev det jätte jobbigt efter ett tag för att jag stod upp hela tiden. Kunde inte sitta för då gjorde värkarna mycket ondare. Barnmorskan tappade upp ett varmt bad till mig. Jag hann bara sätta mig ner på knäna innan jag insåg att det inte skulle funka. Fick alldeles för ont. Så jag sprang tillbaka till duschen. Kicken gav mig sockerdricka kommer jag ihåg haha. Vad hände med den??

07.30 - Ringer på barnmorskan som kommer. Förklarar att värkarna gör alldeles för ont nu och jag måste ha nåt smärtstillande. Hon erbjöd mig lustgas. Hon gick ut ur rummet och där stod jag, kicken och denna underbara lustgas. Jag hade ingen aning om hur man skulle använda den alls haha! Kicken testade lite först, sedan började jag använda den. Jag kom till himlen ett tag. Kändes som att man var hög. As skönt. Värkarna gjorde såklart fortfarande ont, men jag kunde oftast ligga ner med värkarna, vilket jag inte kunde tidigare. Vissa värkar gjorde alldeles för ont så då fick jag panik, skrek lite på kicken och han drog upp mig ur sängen.

09.00 - Känner att lustgasen inte hjälper ett skit längre och då kunde jag inte ligga ner heller. Så dom hämtar ett gåbord till mig. Tydligen så hängde jag på den i 45min (kollar igenom min journal medan jag skriver det här) men det kändes som max 10minuter.

10.00 - Det står att en del av vattnet går.. inget minne av det.

10.45 - Säger att jag har konstant smärta i magen. Dom funderar på att ge mig bricanyl men avvaktar. TUR det för jag avskyr bricanyl :p (inget minne av detta).

11.15 - Får älskade EDA ♥ Jag som haft tanken att INTE ta den.. dummaste jag sagt. Eda är gud. himlen. solen. allt.. haha! Efter detta så kunde jag iallafall tänka klart och kommunicera med alla. Börjar känna ett ordentligt tryck neråt och det känns som att jag vill krysta llite, men försöker att slappna av (vilket är jävligt svårt haha) eftersom jag bara vara öppen 6cm sist dom kollade.

11.15-12.30 - Äter. Pratar. Tar emot värkar. Tar lustgas. Osv.

12.31 - Får krystvärkar. Förklarar att jag vill krysta, dom ger klartecken.

12.41 - Bebis är född på två krystvärkar! :D Frågar om hon har snopp (haha) och sedan får jag henne på mitt bröst. Kicken klipper navelsträngen ♥


Sen för att göra allt kort så kom inte moderkakan ut. Läkaren kommer in och försöker dra ut den, men misslyckas. Svimmar. Akut opereras. Tappade nästan 3 liter blod.

Trots allt som hände så hade jag en bra förlossning ändå. Kicken var jätte duktig och peppade mig genom hela förlossningen. Alla tre mår bra idag :)

Innan jag fick lustgas

Lustgas, gåbord och en kall handduk på huvudet ;)
Hahaha fysatan vad dåligt jag mådde här. Usch fy och blä.

Första bilden på älsklingen ♥

Så vacker!

Vaknade upp efter operationen och då kom pappa Kicken och bebis.
Ville gråta men var helt borta i skallen. Fattade ingenting.

Dagen efter så hade hela mitt ansikte svullit upp!
hahah så ful. Tycker synd om mig själv..typ.

Hockeyfrillan ♥


PKU-tester. Hon var riktigt duktig som vanligt!


Vi fick ÄNTLIGEN åka hem!! yay


Hälsade på moster 


♥♥♥
12.41
3305gram
49cm
mitt hjärta.
♥♥♥

16 kommentarer:

  1. STORT GRATTIS TILL ER! NI KOMMER BLI UNDERBARA FÖRÄLDRAR!

    SvaraRadera
  2. Grattis!! :) Får nästan tårar i ögonen. SÅ fin hon är och bra jobbat av dig! Själv väntar vi bebis om ca 5 veckor. Längtar dit! Ta hand om er, ni kommer bli så fina föräldrar. (:

    SvaraRadera
  3. Grattis till er =)

    SvaraRadera
  4. Grattis fina ni! Du kämpade bra, tänk att du fött barn nu! : De lycka till med allt!

    SvaraRadera
  5. Vad jobbigt att du tappade så mycket blod och behövde opereras. :( men åh vad avis jag är på resten av förlossningen. Jag hade sjuka värkar i nästan 30 timmar på sjukhuset innan Edward kom. Var helt öppen i fem timmar. Hade krystvärkar i en timma innan han ville komma ut. :-P hur går allt nu hemma? :-) riktigt fin flicka ni fått! Och hur mår du nu? / Sannah

    SvaraRadera
  6. Grattis, hon är jättefin! :) Läskigt avslut på förlossningen, tur det gick bra och att du mår bättre! Hoppas ni njuter av dagarna! :)

    SvaraRadera
  7. Grattis! Supersöt liten tjej :)

    SvaraRadera
  8. Grattis till dig Angelica, jag blir så glad för eran skull att hon äntligen kommit ut! Har läst den här bloggen sen början så det känns liksom som att man är en del av hela di graviditet typ haha. Gick runt och oroade mig ett tag när jag inte hörde av dig på bloggen och är så glad nu att allt gick bra med både bebisen och dig (tillsist). Kram på dig! / Jätteglad bloggläsare

    SvaraRadera
  9. Grattis Angelica! Tack för att du delade med dig av din förlossning också! Du brukar ju vara ganska rolig (medvetet eller omedvetet) när du beskriver saker, även när de är rätt hemska, så jag satt och skrattade mig igenom hela din förlossningsberättelse. Underbar var den - och du - och jag hoppas att din fina dotter har ärvt ditt sinne för humor!

    SvaraRadera
  10. Du är så otroligt vacker och fin! Du är du och det gör just dig som du är!

    Grattis till eran fina lilla dotter! Du ska vara otroligt stolt över dig själv som MAMMA!

    SvaraRadera
  11. Åh, grattis till er!!!! Har följt din blogg väldigt länge och det har varit himla kul att följa din graviditet och nu har du fått barn, så sjukt kul för er!! massa kramar!

    SvaraRadera
  12. Ååh grattis! Så himla glad att hon äntligen bestämde sig för att komma ut! Hon är mer än välkommen! Så söt <3

    SvaraRadera
  13. Åh jag blev så glad när jag såg på instagram att du äntligen fått din lilla prinsessa! Stort grattis, hoppas att ni mår bra! :) kram

    SvaraRadera
  14. Grattis! :) Hon är otrolig vacker måste jag säga. Jag känner på mig att ni kommer bli en underbar familj! :D

    SvaraRadera