torsdag 27 juni 2013

ibs eller värkar?

Igår så fick jag ont i magen. Inte sådär jätte ont men tillräckligt så att jag tog alvedon. Det blev lite bättre, men inatt vaknade jag två gånger av värkarna och fysjutton vad ont det gjorde.

Idag så har jag fortfarande ont. Det kommer och går. Smärtan påminner lite om ibs smärtorna som jag hade innan graviditeten, fast den sorts smärta gör tusen gånger ondare men. Men det känns verkligen som att man måste gå på toaletten och göra nummer två ni vet. Men inte fan kommer det ut nå ä?

Är så himla rädd att jag kommer föda hemma hahah! jag läste om en tjej som antingen hade crohns eller ibs. Hon hade haft ont till och från och smärtan påminde lite om då hon hade magproblem. Då smärtan blev som värst så la hon sig i duschen och sprutade varmvatten (som jag brukar göra). Eftersom smärtan försvinner efter att man gör nummer 2 så satte hon sig på toaletten och försökte och försökte. Tillslut så födde hon ut ungen i toaletten!!! Tänk om det blir så för mig med haha?? Fy så hemskt.

Antagligen så känner man ju skillnad på ibssmärtan och förlossningsvärkarna, såklart. Men tänk om jag är en av dom få som inte gör det då? haha gud..




1 kommentar:

  1. Du kanske har kommit in i latensfasen? då är du öppen upp till 3cm och det kan pågå någon vecka innan förlossningen börjar vid 4cm.
    Förstår att du inte vill åka en lång sträcka i onödan till förlossningen då övik har sommarstängt. Avvakta tills de kommer riktigt tätt.
    Jag hade så i början, att det kändes som om jag behövde gå på toa, och andra dagen då det började på riktigt för mig så hade jag så kraftiga värkar att jag knappt kunde gå, då åkte jag in och vattnet gick efter 30min inne på förlossningen.
    Jag lovar att du kommer att märka när det är "på riktigt" och inte bara smärtsamma sammandragningar.

    SvaraRadera