fredag 15 november 2013

IBS

Jag lider med alla er som har IBS eller något annat liknande problem. Det är förjävligt. Jag har lidit av IBS sedan jag gick i högstadiet, jag fick diagnosen då jag var runt 19 utan att jag visste om det. Dom sa bara att dom inte vet vad det är för fel helt enkelt. Dom hade bara tagit blodprov på mig och kollat så att jag inte var gluten-laktosintolerant, vilket jag inte var. Jag kan dock inte äta gluten eller laktos.

Förra året i Oktober så fick jag nog. Jag hade så ont. Jag låg inne i badrummet med hett vatten över mig och försökte skrika på kicken men det gick inte. Tillslut nådde jag telefonen och smsade min mamma och hon sa att nu åker vi in på en gång. När vi väl kom till akuten så hittade dom inget fel på mig såklart (förutom att jag hade 35* i feber).

Jag fick en remiss (ÄNTLIGEN??) för att göra gastroskopi och koloskopi. Dom skulle även kolla så att jag inte hade endometrios.

Jag blev gravid och mina symptomer försvann helt plötsligt. Så jag fick lov att avboka tiderna. Jag mådde som en gud i magen dessa nio månader (förutom två gånger bara). Åt massor av pizza, vitt bröd och oboy ;) MUMS!

Men efter förlossningen så kom det tillbaka..

När jag hamnar i ett skov så kan jag knappt äta nånting. Första dagen så måste jag vara jävligt snäll med magen - alltså knappt äta något alls. Att dricka går bra. Efter ett tag så kan jag börja äta igen fast jag börjar sakta.

Vad kan jag äta? Det jag märkt att jag kan äta utan att nåt händer är magert kött. T.ex Kyckling och kalkon. Grönsaker, bulgur, ris, glutenfritt knäckebröd, laktosfri yoghurt och glutenfri müsli. Så det är ungefär det jag lever på. Inte mig emot för det är jätte gott och man går ner i vikt hehe. Men nu har jag gått ner så pass mycket att jag inte vill gå ner något mer. Också börjar jag bli lite less. Man vill ju ha mer utbud!!

SÅ.. Det jag ville komma fram till med detta inlägg är att jag vill börja om från noll. Jag ska försöka sköta om min mage på bästa sätt. Jag ska försöka äta regelbundna måltider osv. Därför har jag tänkt göra en liten etikett här på sidan om bloggen som ni kan klicka på (IBS vänligt) där jag kommer lägga ut mina inlägg om ibs. Recept och sånt där.

Detta gör jag för er med problem med just tarmsjukdomar. Jag brukar googla på vad jag kan äta och inte men jag blir inte klokare. Så jag hoppas jag kan hjälpa någon i alla fall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar