torsdag 27 februari 2014

Jag KAN inte äta fet mat så lägg av!

Känner för att jag bara måste skriva om det här. Om min kropp. Varför? För att ni verkar vara så nyfikna. Ni frågar mina nära om jag är sjuk, om jag svälter mig själv, om jag har nån ätstörning och blabla. Så här ska ni få sanningen!

Som ni alla förmodligen vet så har jag haft problem med min mage så länge jag kan minnas. Kan få så ont att jag svimmar, kräks och om jag hade en kniv så skulle jag förmodligen ha stuckit in den i magen.. typ.

Ingen läkare har kommit på vad det kan vara. Tillslut efter flera år så fick jag tider till gastro och kolo, men jag blev gravid innan jag skulle göra detta så det blev inte av. Då jag var gravid så försvann mina symptomer. Jag kunde äta vad jag ville utan att få ont (eller jag fick ont kanske 3ggr på 9 månader, ingenting jämfört med några gånger i veckan ungefär).

Efter förlossningen så kom det tillbaka, fast värre denna gång. Vad jag än åt så fick jag ont i magen. Tack och lov så fick jag inte lika ont som innan, men att det hände varenda gång jag stoppade nåt i munnen var sjukt jobbigt. Och vad händer om jag får ont i magen? Jo allt kommer ut.. som vatten.. Allt jag åt kom ut på en gång. 

Så jag rasade såklart i vikt. Och det är absolut inte bra att tappa så mycket vikt på så kort tid. Kroppen hinner inte med, så jag har typ lösskinn överallt (dock inget man tänker på så mycket). Och jag tränar för att bygga muskler och för att få tightare kropp, inte för att gå ner i vikt.

I vilket fall så började jag äta mindre och mindre, vilket man kan förstå. Inte fan vill man ha ont i magen. Men tillslut började jag äta mer, fast SNÄLL mat. Allt som är snällt för magen. Jag åt kyckling/kalkon och grönsaker + lite ris ibland i några månader. BARA.

Efter några månader så började jag lägga till lite saker. Och jag har gått sakta men säkert framåt. Idag kan jag äta utan att få ont i magen, fast jag försöker att bara äta snäll mat fortfarande. Men jag kan fuska nu, vilket jag absolut inte kunde för någon månad sedan. Så nu äter jag choklad, chips, popcorn osv ibland ;)

Nu är min mage "som vanlig" igen. Jag får ont högst 1 gång i månaden (det kommer som i skov). Och när detta skov väl kommer, så måste jag börja om från början. SNÄLL mat.. baaara snäll mat. Men det är helt okej för mig, jag är väldigt van.

Så snälla. Ni som säger att jag inte äter, att jag är äckligt smal (va?), försöker göda mig med fet mat (vilket jag inte KAN äta) tänk om.

Och ni som vill veta så har jag tappat 29kg efter förlossningen. Jag gick upp 22kg under graviditeten.
Mitt mål är som sagt att bygga muskler, bli pigg och om man ska tala om vikt så vill jag gå upp till 54-55kg.

Så nu vet ni! :) Puss




17 kommentarer:

  1. Det finns studier som visar på att fet mat inte är bra för kroppen. Vi människor är inte byggda för att äta/dricka sådant som kött, smör, ost, ägg och mjölk. Människan är en växtätare och det kan vara det som du har problemet med. Alltså att du inte tål ämnen som finns i de här produkterna. Vi mår inte bra av att äta dessa produkter som finns i samhället idag och det enda naturliga är då faktiskt att vara vegan. Det kan ju vara klokt att prova och se om du skulle må bättre tänker jag.

    Kika på dokumentären som jag länkar till nedan. Den är riktigt bra och han pratar mycket om hälsa kring att äta kött, mjölk, smör, ost och ägg, och varför vi ska avstå från just dessa dessa matvaror.
    https://www.youtube.com/watch?v=CP-HOe1OdvI&list=FLzKANCEvYSqzxIb0Y4DOhnQ

    Den är ju en timme lång men jag tror att det kan vara värt det, och den nog kan hjälpa dig så att du kanske mår bättre om du är villig att prova.

    SvaraRadera
  2. Hur många människor bryr sig i hur andra gör eller ser ut är fascinerande. Tråkigt med dina problem men skönt att det verkar gå åt rätt håll och att du mår bättre Angelica.

    SvaraRadera
  3. Orka att ens folk snackar om såntdär.. Tycker inte alls att du är "äckligt smal" och om du nu är smalare än innan, so what? Det är din kropp, inte min eller någon annans! Synd dock att du ska hålla på att ha ont i magen och att du gått ner i vikt pga det.. Så ska du inte behöva ha det! Hoppas du får ordning på magen och att du får trivas med både dig själv, din kropp och får njuta av din fina bebis! Skit i idioterna som snackar.. De vill förmodlingen bara ha allt det du har och kan inte glädjas för någon annans lycka. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha eller hur! Sist pratades det om att jag var tjock. Aldrig nöjd liksom ;) Men jag tar inte åt mig så, jag är jätte nöjd över min kropp och skäms inte ö.h.t. Blev bara tillslut less på att få höra av mina nära att den personen sa si och den personen sa så. Så nu kaaanske det sluta undra ;) Tack <3

      Radera
    2. Förstår din frustration! Du är ursnygg Angelica och kung att du gav svar på tal ;)

      Radera
  4. Det skulle kunna vara IBS. Min bonusfar har det och käkar receptfri medicin som funkar bra på honom. Värt att testa kanske. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det står skrivet att jag har IBS men dom är dock inte säker :) Trodde det först också.

      Radera
  5. Hej jag ramlade in på din blogg av en slump :) jag fick min dotter en mån innan dig :) jag har precis samma problem som du , dok har jag inte kommit på vad som fungerar för min mage än , viken mat kan du äta ? Har du några tips på hur man kan underlätta vardagen , jag kan inte åka i väg utan att få mindre panik av att man kanske inte ska hinna på toa.:(
    racksam för svar ,
    super bra blogg ialla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har missat din kommentar :( Kan tipsa om fodmap! Det hjälpte mig. Hoppas allt är bra med dig!

      Radera
  6. Tycker din kropp är skitsnygg!!

    SvaraRadera